نمایشگاه خودرو توکیو که هر دو سال یک بار برگزار می شود در گذشته بیشتر یک نمایشگاه ملی در ژاپن محسوب می شد اما به تدریج روند رو به رشد خود را طی کرده و اکنون به رویدادی مهم در چرخه نمایشگاه های خودرو جهان مبدل شده است. امسال به لطف حضور خودروسازان اروپایی مانند مرسدس بنز، پورشه و بامو، نمایشگاه خودرو توکیو یکی از بزرگترین رویدادها در تاریخ برگزاری خود را شاهد بوده است. البته همانند دوره های پیشین تمرکز اصلی بر شرکت های ژاپنی بوده که فهرست بلندبالایی از مدل های مفهومی و جالب توجه را روانه این نمایشگاه کرده بودند. در ادامه نگاهی گذرا به برخی از جالب توجهترین محصولات ارائه شده در موتور شو توکیو ۲۰۱۵ خواهیم داشت.
هوندا کلاریتی افسیوی ۲۰۱۶
هوندا کلاریتی افسیوی به نوعی رقیب تویوتا میرای محسوب می شود. این خودرو به پیشرانه هیدروژنی ۱۷۵ اسب بخاری مجهز شده و باک سوخت آن تقریبا در سه دقیقه پر می شود. هوندا کلاریتی افسیوی از دامنه حرکت کلی ۷۰۰ کیلومتر برخوردار است.
لکسس الاف-افسی کانسپت
خودرو مفهومی لکسس الاف-افسی پیش نمایشی دقیق از نسل آینده پرچمدار محصولات لکسس یعنی مدل الاس است. طراحی ظاهری تهاجمی این خودرو از ویژگی هایی مانند جلو پنجره بسیار بزرگ و چراغ رانندگی در روز ال شکل سود می برد. به لطف کاپوت کشیده و صندوق بار کوتاه، لکسس الاف-افسی ظاهر یک کوپه چهار در را به خود گرفته است.
مزدا آر اکس-ویژن کانسپت
خودرو مفهومی مزدا آر اکس-ویژن از ظاهر یک کوپه نزدیک به تولید انبوه سود می برد. در قسمت جلو زبان طراحی “کودو” مزدا با ویژگی هایی مانند جلو پنجره مشبک سپر مانند و چراغ های باریک به خوبی ملموس است. در قسمت عقب چهار چراغ گرد که با یک اسپویلر به یکدیگر متصل شده اند و یک جفت لوله اگزوز گرد خودنمایی می کنند. مشخصات فنی چندانی درباره این خودرو منتشر نشده و آن چه می دانیم به کارگیری یک پیشرانه دوار ملقب به اسکایاکتیو-آر است که از طریق یک جعبه دنده غیراتوماتیک چرخ های عقب را به گردش در می آورد است.
مرسدس بنز ویژن توکیو کانسپت
طراحی شده برای نسل تلفن هوشمند، خودرو مفهومی مرسدس بنز ویژن توکیو یک ون خودران با طراحی ظاهری بسیار جذاب است. این خودرو به پیشرانه هیبریدی هیدروژن-الکتریک مجهز است و اگرچه احتمالا هیچ گاه به تولید انبوه نخواهد رسید اما پیش نمایشی از فناوری خودران مرسدس بنز محسوب می شود.
میتسوبیشی ایاکس کانسپت
خودرو مفهومی میتسوبیشی ایاکس با طراحی آینده نگر خود معرف تکامل زبان طراحی “داینامیک شیلد” میتسوبیشی است. این کراس اوور تمام الکتریکی با گلگیرهای برآمده که رینگ هایی بزرگ را در خود جای داده اند و چراغ های جلو باریک و اخمو از چهره ای خشن سود می برد.
نیسان آیدیاس کانسپت
خودرو مفهومی نیسان آیدیاس دیدگاه فناورانه و زبان طراحی جدید شرکت را در هم ترکیب کرده است. طراحی ظاهری جسورانه که حول محور جلو پنجره جدید وی شکل نیسان متمرکز است این خودرو الکتریکی را از نیسان لیف جدا می سازد. نیسان آیدیاس به لطف باتری ۶۰ کیلووات ساعتی و بدنه فوق سبک ساخته شده از فیبر کربن دامنه حرکت به مراتب بیشتر از نیسان لیف را وعده می دهد.
سوبارو ایمپرزا ۵ در کانسپت
خودرو مفهومی سوبارو ایمپرزا ۵ در پیش نمایشی دقیق از نسل آینده سوبارو ایمپرزا است. این خودرو از طراحی ظاهری جذابتر با خطوطی تیزتر نسبت به مدل فعلی ایمپرزا سود می برد.
تویوتا کیکای کانسپت
خودرو مفهومی کیکای یکی از عجیبترین مدل های معرفی شده در تاریخ شرکت تویوتا است. کیکای از ظاهری شبیه به خودروهای هات راد سود می برد و بر نمایش اجزا نیروگاه خود که در خودروهای عادی غیر قابل مشاهده هستند، تاکید دارد. کابین تویوتا کیکای امکان حمل سه سرنشین را در چینشی مثلثی فراهم می کند که راننده در قسمت جلو و مرکز قرار می گیرد.
بامو ام۴ جیتیاس
بامو ام۴ جیتیاس در نمایشگاه پبل بیچ به عنوان یک خودرو مفهومی معرفی شد اما از همان زمان مشخص بود که فاصله چندانی با خط تولید ندارد. این خودرو به پیشرانه شش سیلندر خطی توربوشارژردار مجهز شده که توانایی تولید ۴۹۳ اسب بخار نیرو و ۴۴۲ پوندفوت گشتاور را دارد. بامو ام۴ جیتیاس طی ۳٫۷ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت می رساند و در نهایت بیشینه سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت را کسب می کند.
پورشه ماکان جیتیاس ۲۰۱۷
کراس اوور پورشه ماکان جیتیاس به پیشرانه ۳ لیتری دو توربوشارژر شش سیلندر خورجینی مجهز شده که توانایی تولید ۳۶۰ اسب بخار نیرو و ۳۶۹ پوندفوت گشتاور را دارد. این خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز شده و نیروی پیشرانه آن توسط یک جعبه دنده هفت سرعته دو کلاچه به چرخ ها منتقل می شود. پورشه ماکان جیتیاس در ۴٫۸ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت رسانده و در نهایت بیشینه سرعت ۲۵۶ کیلومتر در ساعت را کسب می کند.
یاماها اسپرت راید کانسپت
یاماها شرکتی خوشنام در زمینه تولید موتورسیکلت است اما در نمایشگاه خودرو توکیو ۲۰۱۵ از نخستین خودرو مفهومی خود رونمایی کرد. این خودرو شکل گیری تجربه سواری قابل مقایسه با موتورسیکلت را در بسته ای چهار چرخ هدف گذاری کرده است. در شرایطی که مهندسان یاماها تمرکز خود را بر پایین نگه داشتن وزن متمرکز کرده اند طراحان از موتورسیکلت های یاماها برای خلق اسپرت راید الهام گرفته اند.
نظر شما: