حضور در بازارهای بین المللی و شرکت در نمایشگاه ها یکی از راه های تبلیغات و بازاریابی سفر به حساب می آید. فعالان گردشگری نیز بر لزوم حضور ایران در نمایشگاه های بینالمللی گردشگری و تاثیری که بر معرفی ایران به عنوان یک مقصد سفر و جذب گردشگران دارد، تاکید دارند. با توجه به آنکه حضور در نمایشگاه ها سبب می شود تا تورها به صورت مستقیم از طریق مجری به مخاطب معرفی شود بهترین گزینه برای علاقه مند کردن گردشگران بازار هدف به شمار می رود.
سالهاست که حضور ایران در نمایشگاه های گردشگری تبدیل به دغدغه ای برای فعالان این حوزه شده است. از یک سو سازمان میراث و گردشگری از نبود بودجه دم می زند واز دیگر سو بخش خصوصی از نبود حمایت سازمان متولی شاکی است. این موارد سبب شد تا مسئولان به فکر تثبیت شرایط بیافتند.
علی باقر نعمتی زرگران، مدیر کل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در گفت و گو با دنیای سفر از تدوین آیین نامه حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی گردشگری و تقسیم آن به سطوح مختلف خبر داد و گفت: «طبق این آیین نامه، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی حضور در نمایشگاه های فیتور (FITUR) و ITB است. این نمایشگاه ها در نخستین سطح قرار دارند و تمام امور مربوط به حضور فعالان گردشگری در این نمایشگاه ها توسط سازمان متولی انجام خواهد شد. دومین سطح مربوط به نمایشگاه هایی است که سازمان میراث و گردشگری حضور در آنها را با توجه به شناسایی کشورهای هدف بخش خصوصی پیشنهاد می دهد.»
حضور در نمایشگاه های گردشگری کشورهای، چین، روسیه، ترکیه، BIT میلان، هند، مالزی، ژاپن و کره جنوبی و فرانسه از جمله هدف هایی است که طبق این آیین نامه در سطح دوم قرار گرفته اند. سازمان میراث و گردشگری درخصوص برگزاری این نمایشگاه ها، اطلاع رسانی لازم را انجام خواهد داد و از بخش خصوصی برای حضور در این نمایشگاه ها حمایت خواهد کرد.
سطح سوم به نمایشگاه های گردشگری مربوط می شود که بازار هدف ایران نیستند اما انتخاب حضور در آن بر عهده بخش خصوصی است. نمایشگاه هایی که در سنگاپور، لهستان، اتریش، سوئیس، کرواسی و… برگزار می شود از این دست هستند.
نعمتی در ادامه از حضور ایران در نمایشگاه گردشگری روسیه خبر داد و گفت: «سال گذشته برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت کردیم و با توجه به آنکه زمینه سازی برای ورود گردشگران روس جز برنامه های آینده معاونت گردشگری است، امسال نیز در این نمایشگاه حاضر خواهیم شد. چرا که روسیه با جمعیت ۱۴۵ میلیون نفر، سالانه حدود ۴۰ میلیون گردشگر خروجی دارد و با توجه به جمعیت ۳۰ میلیون نفره مسلمانان این کشور، شرایط مکمل آب و هوایی آن با ایران و مشکلاتی که با غرب پیدا کرده اند؛ می تواند یکی از بازارهای هدف ما برای جذب گردشگر باشد.»
جذب گردشگران چینی با حضور در سه نمایشگاه از جمله CITM و حضور در نمایشگاه های گردشگری روسیه زمینه سازی برای حضور گردشگران این کشورها در آینده خواهد بود. در این میان برگزاری فم تورهای تخصصی برای فعالان و رسانه های این کشورها در برنامه اداره کل تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری جای دارد چنان که به گفته نعمتی برگزاری ۳ فم تور برای فعالان گردشگری روسیه، از اواخر سال گذشته تاکنون برگزار شده است.
نعمتی درخصوص تاریخ حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی گردشگری پیش رو به دنیای سفر گفت: «نمایشگاه گردشگری ژاپن، ۲ تا ۷ مهرماه برگزار می شود همچنین نمایشگاه گردشگری فرانسه از ۲ تا ۴ مهر خواهد بود، نمایشگاه مالزی از ۵ تا ۷ مهر ماه و نمایشگاه سنگاپور ۲۷ مهرماه برگزار خواهد شد. نمایشگاه گردشگری چین از ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه و نمایشگاه ترکیه از ۱۱ تا ۸ بهمن ماه خواهد بود. نمایشگاه ایتالیا نیز از ۲۲ تا ۲۴ بهمن است و نمایشگاه روسیه ۲۹ اسفند تا ۳ فروردین برگزار خواهد شد.»
به گفته او، فراخوان برنامه برگزاری نمایشگاه های گردشگری توسط روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام خواهد شد تا هر یک از فعالان گردشگری و بخش خصوصی که علاقه مند حضور در این نمایشگاه ها هستند آمادگی خود را اعلام کنند.
نظر شما: