به گزارش خبرگزاری ایسنا، مشکل حمل و نقل زائران از مرزها تا شهرهای نجف و کربلا در اربعین سال گذشته هم وجود داشت. مسوولان ستاد اربعین قبلا این پیش بینی را کرده بودند که به خاطر کمبودها در عراق، این کشور نتواند خدمات لازم را به زائران بدهد.
وزارت حمل و نقل عراق نیز چندین بار در جلسه های ستاد اربعین از طرف ایرانی برای حل این کمبود، کمک خواسته بود؛ اما شرایط حاضر نشان می دهد هنوز تدبیر لازم برای پوشش این ضعف اتخاذ نشده و حمل و نقل زائران نامنظم و با قیمت های نامتعارف و گاه دور از ذهن، انجام می شود.
شهرداری تهران طبق آنچه قبلا اعلام کرده بود، ۸۰۰ اتوبوس را در مرزهای ایران و عراق مستقر کرده که زائران را تا سه راهی کوت، رایگان جابجا کنند؛ اما ظاهرا این امکانات کفاف همه زائرانی را که از ایران به عراق وارد می شوند، نمی دهد.
در داخل عراق و بویژه در مسیر نجف-کربلا، وسایل نقلیه یا به سختی پیدا می شوند و یا رانندگان به چند برابر قیمت راضی می شوند زائران را جابجا کنند. زائران از هر وسیله ای برای جابجایی استفاده می کنند، از تریلی گرفته تا موتورسیکلت.
در حالت طبیعی دربست گرفتن یک ماشین برای جابجایی بین نجف و کربلا ۶۰ هزار تومان هزینه در بر دارد، اما در شرایط فعلی راننده های عراقی شاید با گرفتن ۲۰۰ هزار تومان راضی شوند زائران را از نجف به کربلا ببرند. برخی زائران هم که توانایی و یا شرایط پیاده روی ندارند، مجبورند به این وضعیت تن دهند.
جمعیتِ در حال افزایش بهانه خوبی برای این راننده ها شده است، برخی از آن ها بعد از آن که کرایه ها را جمع کردند، بخشی از مسیر را طی کرده و تا به ترافیک بر می خورند زائران را پیاده می کنند تا خودشان در میان جمعیت گرفتار نشوند، این اتفاق در مسیر رفت از نجف به کربلا بیشتر مشاهده می شود. غافل از آن که شاید با کمی تأمل ترافیک زائران پیاده که به سمت خیابان گسیل شده اند، باز شود.
دو روز به اربعین مانده و جمعیت زائران در حال افزایش است، دولت عراق پیش بینی کرده در اربعین امسال میزبان سه میلیون زائر خارجی باشد، با وجود چنین شرایطی، اسکان و حمل ونقل زائران عمده ترین مشکل فعلی عراق گزارش شده است، آن هم در حالی که تنها دو روز از حکم حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق برای وزیر حمل و نقل این کشور که او را به ریاست کمیته ناظر بر نقل و انتقال زائران اربعین منصوب کرده است، می گذرد.
نظر شما: