در قراردادی که با آژانس مسافرتی خود امضا می کنید حتما باید به بندی که به خدمات بیمه ای اشاره می کند توجه نمایید و دقیقا متوجه شوید که بیمه شما شامل چه مواردی است.
اگر در حال برنامه ریزی برای رفتن به سفر هستید، به ویژه اگر قصد سفر با تور را دارید، احتمالا آخرین چیزی که بدان می اندیشید، نگرانی بابت وقوع یک حادثه یا اتفاقی ناگهانی است که ممکن است سلامت و حال خوش شما در سفر را بطور کل دگرگون کند. برای آن ها که اهل سفر رفتن هستند بیمه های مسافرتی دیگر یک خدمت اضافه و تا حدی لوکس و کمتر مورد نیاز به حساب نمی آیند. بلکه داشتن بیمه ای که در صورت بروز مشکل بخشی از خسارت ها را جبران نماید و از مسافران حمایت کند، ضرورتی است که بخشی از سبد خدمات سفر را به خود اختصاص می دهد.
لزوم داشتن یک بیمه مسافرتی مناسب تا آنجاست که برخی توصیه می کنند که اگر شما پول کافی برای تهیه چنین بیمه ای برای خود ندارید، بهتر است از رفتن به مسافرت منصرف شوید. البته که همه مسافران تا این اندازه محتاط و همه جانبه نگر نیستند. اما آیا واقعاً بیمه های مسافرتی تا این اندازه مهم هستند؟
برای شهروندان عادی زمانی که لباس گردشگر به تن می کنند و خانه و کاشانه شان را ترک می گویند، ریسک وقوع یک حادثه ناگوار و ناخوشایند افزایش می یابد. بیمه های مسافرتی نمی توانند جلوی وقوع چنین حوادثی را بگیرند. اما در چنین شرایطی می توانند با جبران تمام یا بخشی از خسارت های وارد آمده، از حجم گرفتاری های گردشگران بکاهند و خیال آن ها را آسوده نمایند. شاید ایده اصلی در پس همکاری های دو صنعت بیمه و گردشگری نیز همین باشد؛ حال که وقوع برخی حوادث اجتناب پذیر است چه کنیم که افراد خسارت کمتری را متحمل شوند.
شرکت های بیمه با بررسی احتمالات موجود، لیستی از حوادث و اتفاقاتی که ممکن است یک گردشگر را در طول سفر غافلگیر نماید تهیه کرده اند و بر این اساس انواع گوناگونی از بیمه های مسافرتی را ارائه می کنند. البته کشورهای مختلف خدمات گوناگونی در این زمینه عرضه می کنند. همه کشورها به یک اندازه در زمینه ارائه خدمات بیمه های مسافرتی پیشرفته نیستند. در برخی از کشورها داشتن بیمه برای مسافران چه بصورت گروهی و چه انفرادی اجباری است. در ایران اگر قصد سفر با تور را دارید قطعا باید از طرف آژانس کارگزار بیمه شوید، چون بیمه برای مسافران تورها اجباری است.در قراردادی که با آژانس مسافرتی خود امضا می کنید حتماً باید به بندی که به خدمات بیمه ای اشاره می کند توجه نمایید و دقیقاً متوجه شوید که بیمه شما شامل چه مواردی می گردد. برخی از دفاتر خدمات مسافرتی بدون مجوز اقدام به برگزاری تور می نمایند به همین دلیل قادر به بیمه کردن مسافران خود نیستند. اگر بخاطر قیمت ارزان تر یا عدم آگاهی، مسافر چنین تورهایی بوده اید بهتر است بیشتر احتیاط کنید چون حادثه خبر نمی کند.
بیمه ها با توجه به سقف پوشش، قیمت های متفاوتی دارند. در تورهای داخلی معمولا دو نوع بیمه حوادث و مسئولیت مدنی برگزارکننده در قبال استفاده کننده مرسوم هستند. اما خدمات شرکت های بیمه برای تورهای خروجی قدری متفاوت و البته گسترده تر است. اگر مسافر ماجراجویی هستید و قصد دارید به تنهایی به سفر بروید بهتر است از قبل درباره خدمات بیمه ونحوه استفاده از آن ها اطلاعات کافی را کسب کرده باشید. زیرا با وجود آن که هر ساله هزاران نفر تحت پوشش بیمه به مسافرت می پردازند اما عده کمی از آن ها موفق می شوند تا در شرایط بحرانی از مزایای آن بهره مند گردند.
شرکت های بیمه در رقابت با یکدیگر خدمات متنوعی به گردشگران بین المللی عرضه می کنند. اما بطور کل و البته به اختصار می توان برخی از این خدمات را به شرح زیر برشمرد:یکی از رایج ترین انواع بیمه، بیمه پزشکی است که در صورت بروز بیماری یا سانحه هزینه های درمان در مقصد را پرداخت می نماید. خدمات پزشکی در برخی کشورها بسیار گران هستند و در برخی موارد که شدت بیماری یا جراحات ناشی از سانحه زیاد باشد، برای گردشگر تا هزاران دلار خرج برمی دارد.
البته واضح است که شما با توجه به مقصدتان و نوع برنامه سفرتان می توانید احتمال بروز برخی حوادث و شدت وخامت آن ها را پیش بینی نمایید. مسلماً برنامه های طبیعت گردی در مقایسه با تورهای تاریخی و فرهنگی در مقصدهای شهری، با خطرات بیشتری روبرو هستند.
اما بیماری و تصادف تنها حوادث ناگوار احتمالی در سفر نیستند. به هزار و یک دلیل گاهی ناگزیر به ایجاد تغییراتی در برنامه سفر خود می شویم. حال اگر همه بلیت ها را از قبل رزرو کرده باشیم ، بخاطر کنسل شدن پروازها یا تغییر مسیر متحمل خسارت سنگینی خواهیم شد. بیمه های مسافرتی حتی این موارد را نیز پیش بینی کرده اند و در صورت بروز چنین مشکلاتی خسارت مالی مسافران را پرداخت خواهند کرد. اما شاید این مورد آخر برای بسیاری مهم تر از هر چیز دیگر باشد. اگر در سفر بلایی به سر اسباب و وسایلتان بیاید، مثلاً مورد سرقت قرار بگیرند یا چمدانتان در فرودگاه گم شود، می توانید با بیمه کردن شان دست کم خسارت های مالی را جبران نمایید. برخی دیگر از مواردی که تحت پوشش بیمه قرار می گیرند شامل هزینه های دندانپزشکی، مرگ ناگهانی مسافر در سفر، کارشکنی از سوی برگزار کننده تور و مواردی دیگر است.اما شاید بهترین خدمت اضافه ای که شرکت های بیمه در سال های اخیر علاوه بر تمام موارد بالا به گردشگران ارائه می دهند، مشاوره و کمک های تلفنی و آنلاین بیست و چهار ساعته باشد. تصور کنید در شرایط اورژانسی قرار دارید و نمی دانید دقیقاً باید به کجا بروید و و از چه کسی کمک بخواهید. فقط کافیست با شرکت بیمه تان تماس بگیرید و شرایط را درست و دقیق برای آن ها شرح دهید. آن ها بهترین راه حل های ممکن را پیش پایتان می گذارند و به شما کمک خواهند کرد. حتی ممکن است با خدمات اورژانس محلی تماس بگیرند و موقعیت شما را گزارش دهند تا فاصله شما با کمک را کوتاه نمایند. چنین خدماتی، به ویژه اگر در کشوری به سر می برید که مردم محلی زبان شما را نمی دانند، بسیار موثر و راهگشاست.
دفعه بعد قبل از اینکه چمدانتان را ببندید حتما به فکر تهیه یک بیمه مناسب باشید. بهترین واکنش در مقابل شرایط بحرانی، پیش بینی برخی احتمالات از قبل است.
نظر شما: