به گزارش صبحانه، پس از آنکه هواپیماهای توپولف روسی مسافران ایرانی را به آسمان بردند و برنگرداندند، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، در اقدامی که آن زمان جزء فوریت های تصمیم گیری محسوب می شد، برنامه ریزی گسترده و سریعی را برای جایگزینی این هواپیماهای روسی اجرا کردند و هواپیماهای ام.دی جایگزین آن پرنده ها شد.
اگرچه این هواپیماها با نام بویینگ و جزیی از تولیدات آن در ایران شناخته شده اند اما شرکت مک دانل داگلاس تولید کننده این هواپیماها، در سال ۱۹۹۵ ورشکسته اعلام شد و شرکت بوئینگ هرچه در آشیانه های مک دانل داگلاس بود، به نام خود تصاحب کرد. بنابراین هرگز بوئینگ صاحب طراحی و راه اندازی سری های ام دی -۸۰ نبوده است.
یکی از انتقاداتی که در زمان رونق خرید و استفاده از هواپیماهای ام دی در ایران، در رسانه های کشورمان مطرح شد، این بود که با وجود آنکه این پرنده ها، ایمنی خوبی دارند اما در گرمای زیاد، احتمال رخداد سانحه برای آنها وجود دارد چراکه هواپیماهای ام.دی، برای پرواز در شرایط جغرافیایی شبیه ایران ساخته نشده اند و با شرایط جغرافیایی کشورهای آمریکایی و یا اروپای شمالی همسوتر است.
در حالی که از زمان ورود هواپيماي MD به ايران، تاكنون دهها هزار ساعت پرواز توسط اين هواپيما انجام شده و ميليون ها نفر مسافر توسط اين مدل هواپيما جابجا شده است، این ابهام مهم درباره این پرنده همچنان پابرجاست که اگر دمای هوا، مثلا به ۴۰ درصد یا بیشتر برسد این هواپیما توانایی پرواز با حداکثر ظرفیت را نخواهد داشت مگر این که از وزن آن کاسته شود، یعنی یا تعداد مسافرانش را کم کند یا بار کمتری حمل کند که در نتیجه یکی از مهمترین عوامل تاخیر در تابستان با پروازهای MD این موضوع مهم خواهد بود.
این شایعات و ابهامات درباره مشکلات فنی هواپیماهای ام دی همچنان جریان دارد تا اینکه صبحانه به بخشنامه ای از هواپیمایی زاگرس دست یافت که نشان می دهد، موضوع مشکلات این هواپیما در هوای گرم کاملا جدی اما بی سر و صدا، واقعیت دارد.
بر اساس ابلاغیه معاونت بازرگانی هواپیمایی زاگرس که یکی از ایرلاین هایی است که بیشترین استفاده از هواپیماهای ام دی را در کشورمان دارد، با توجه به فصل گرما و محدودیت های وزنی هواپیما، سهمیه پروازهای هواپیمایی زاگرس برای هواپیمای MD، از مبدا فرودگاههای مهرآباد، امام (ره)، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان و یزد مشخص شده است.
طبق این بخشنامه، برای فرودگاههای امام (ره)، مهرآباد و مشهد، از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۱۹، تنها ۱۴۵ صندلی و برای فرودگاههای اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان و یزد از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۲۴، تنها ۱۳۵ صندلی به فروش می رسد.
همچنین هواپیمای ایرباس ۳۲۰ این ایرلاین نیز از تاریخ ۱۱ خردادماه که مصادف با روز صدور این بخشنامه است، با ۱۶۰ صندلی پرواز خواهد کرد و مشخص نیست چرا چنین تصمیم ناگهانی برای هواپیماهای ایرباس این هواپیمایی اتخاذ شده است.
بر اساس اطلاعات منابع رسمی، ظرفیت هواپیماهای ام دی مشابه انواعی که در کشورمان پرواز می کنند، حدود ۱۷۰ نفر است که با بخشنامه مذکور، عملا حدود ۲۰ درصد از ظرفیت این هواپیماها در ایام گرم سال، خالی خواهد ماند.
با توجه به هجمه های بی سابقه و بعضا ناجوانمردانه ای که برخی افراد غیرکارشناس و غیرمسئول علیه هواپیمای ایران ۱۴۰ پیاده کردند و مشکل مهم آن که عدم تظابق موتور این هواپیما با گرمای کشورمان بود، مورد توجه ویژه قرار گرفت، این اعتراف هواپیمایی زاگرس به وجود مشکل در موتور هواپیماهای ام دی در هوای گرم کشورمان، چگونه قابل دفاع و حمایت خواهد بود؟
بهتر است برخی مسئولان کشورمان به جای آنکه مدام، تقصیرها را گردن تحریم های ظالمانه و غیرقانونی غرب بیاندازند، فکری به حال مدیریت و بهینه کردن وضعیت مجموعه های تحت مدیریت خود کنند، تا مردم هم شکست تلاش های دشمنان برای سنگ اندازی در مسیر پیشرفت انقلاب را بهتر درک کنند.
نظر شما: