قطار، این وسیله عمومی انتقال مسافران و بار در سده شانزدهم میلادی اختراع شد. در آن زمان ریل قطار از جنس چوب ساخته و واگنها توسط اسبان پر قدرت کشیده میشد. قطار بخار در اوایل سده ۱۸۰۰ اختراع گردید. اولین قطاری که به ایران وارد شد ماشین دودی نام گرفت که از تهران به شهر ری رفتوآمد میکرد. امروزه هر چند هنوز هم قطارهای بخار در گوشه و کنار جهان دیده میشوند اما دیگر دوران آنها به پایان رسیده است. لوکوموتیوهای برقی و یا دیزلی جدید به سوخت و نگهداری کمتری نیاز دارند. قطارها به ویژه در حمل بارهای سنگین و نیز جا به جایی مسافران در مراکز شهرها دارای اهمیت زیادی هستند.
اولین قطارها در ایران
دیگر زمان قطارهای دودی به سر آمده است. جای این گونه قطارها دیگر در موزههاست.
سفر در عید نوروز
قطار یکی از مهمترین وسیلههای تردد شهروندان در ایران و جهان است. در ایران بخصوص به هنگام عید نوروز سفر با قطار حالوهوای دیگری دارد.
قطارهای مدرن
قطارهای مدرن امروز با سرعتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت تردد مسافران را سهل کردهاند. یک قطار فرانسوی مدل (TGV) با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت آماده حرکت از فرانکفورت آلمان به مقصد مارسی فرانسه است.
قطارهای آویزان آلمانی
قطارهای شهری مدل آویزان آلمانی(Schwebebahn) در یکم مارس سال ۱۹۰۱ (بیش از ۱۱۰ سال پیش) در شهر ووپرتال این کشور به حرکت درآمدند. این نوع قطارها که از سال ۱۹۹۷ میلادی جزو میراث تاریخی آلمان ثبت شدهاند، هنوز یکی از جاذبههای این شهر محسوب میشوند.
قطارهای قدیمی
اگر قطارهای مدرن در کشورهای جهان جای خود را باز کردهاند و به امری عادی در زندگی مردم تبدیل شدهاند، قطارهای قدیمی هنوز در بسیاری از کشورها فعالیت میکنند. جوانی در مکزیک از توقف قطار استفاده کرده و چرتی میزند.
انبوه مسافران
در هند انواع قطارهای مدرن و قدیمی وجود دارند. قشرهای کم درآمد مردم با قطارهای قدیمی سفر میکنند. معمولا شمار سرنشینان قطارهای قدیمی چند برابر ظرفیت آنها هستند. در این کشور ۱۴ میلیون نفر روزانه با قطار در رفتوآمدند.
انبوه مسافران چینی
در ایستگاههای چین هجوم مردم برای سوار شدن به قطارها بسیار است. ماموران پلیس مامور تنظیم سوارشدن مسافرن هستند. موفقیت آنها اما در برایر این همه جمعیت بسیار مشکل است.
استراحت در قطار عادی جنوب ایران
ریلهای قطار جنوب در امتداد تاریخ سفر در ایران کشیده شدهاند، مسافرانی که میروند و مسافرانی که میآیند، ریلهای جنوب چه شوقها که با خود آوردهاند و چه خستگیها که بر دوش کشیدهاند، خستهترین مسافران این ریلها، مسافران قطار عادی هستند که بیش از ۲۰ ساعت بر روی صندلیهای سخت واگنهای قدیمی مینشینند و تا مقصد، ایستگاه به ایستگاه انتظار رسیدن را میکشند.
قطارهای زنانه مردانه در هند
هجوم شدید مسافران برای سوار شدن به قطارها سبب شده که مسئولان به فکر جداکردن واگنهای زنان و مردان بیفتند. یک واگن زنانه در قطاری در هند.
تصادف قطار در مصر
تعداد بیش از حد مسافران در کنار دلایل تکنیکی سبب میشود که در کشورهای در حال توسعه شمار تصادف قطارها بسیار بالا باشد. تصادفی در نزدیکی قاهره، پایتخت مصر، در سال ۲۰۱۲ میلادی.
تصادف قطار در ایران
تصادف و خروج از ریل قطارها در ایران تاکنون قربانیان بسیاری گرفته است.
قطارهای مدرن در چین
چین چون بسیاری دیگر از کشورهای جهان در نظر دارد با خرید قطارهای مدرن، سفر مسافران این کشور را تسهیل بخشد. قطارهای سریعالسیر “ترانسراپید” آلمان مدتهاست جای خود را در چین باز کردهاند.
ریلسازی
برای استفاده از قطارهای مدرن تنها خرید قطارهای پرسرعت با فنآوری برتر جهانی کافی نیست. باید ریلهای مناسب و زیرساخت قوی استفاده از این قطارها نیز آماده شوند. به تدریج این گونه خطوط ریل از دور خارج میشوند.
تغییر ریل
ریلهای مناسب برای حرکت قطارهای مدرن ضروریاند. بیهوده نیست که در کشورهای مختلف جهان خطوط قدیمی را به تدریج تغییر میدهند و به جایشان خطوط مناسب قرار میدهند.
رستورانهای قطاری لوکس در بنگلور
فروشندگان قطارهای جدید و پرسرعت به خواست خریداران خود رستورانهایی بسیار لوکس در این قطارها در نظر گرفتهاند. رستوران قطاری در شهر بنگلور هند.
رستورانهای قطاری لوکس در راجستان
رستوران دیگری از همین دست در قطاری در ایالت راجستان هند. نام این قطار “قصری بر روی چرخها” است.
نظر شما: