به گزارش ایرنا، مشکلات موجود در فرودگاه بین المللی مهرآباد به سبب گسترش ساخت و سازهای شهری ، ارتفاعات موجود درشمال تهران و تداخل با پروازهای نظامی توجه مسئولان کشور را برای احداث فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) متناسب با استانداردهای جهانی جلب کرد و قرار شد فرودگاهی احداث شود که قادر به پاسخگویی به نیازهای روزافزون مسافری داخلی و بین المللی و گسترش پروازهای ترانزیت باشد تا بتواند زمینه دستیابی ایران را به عنوان قطب اصلی در پروازهای بین المللی منطقه و کانال عبور در مسیر اروپا و آسیا و در عین حال کسب درآمد ارزی ناشی از آن و بهره برداری بیشتر از صنعت توریسم فراهم کند.
این فرودگاه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران بین آزادراه تهران – قم و تهران – ساوه در زمینی به وسعت ۱۴ هزار هکتار احداث شده اما اکنون بیش از ظرفیت خود به مسافران هوایی سرویس ارایه می دهد و تاکنون به جز سواری های شخصی و عمومی هیچ وسلیه نقلیه دیگری از جمله مترو و یا قطار حومه ای به این فرودگاه متصل نشده و رفت و آمدها در این مسیر همچنان با مشکلات زیادی انجام می شود.
از آنجا که فرودگاه امام خمینی نظیر دیگر پایانههای پروازهای خارجی در هر کشور به خاطر آنکه اولین تاثیر بصری را بر روی گردشگران خارجی میگذارد تامین امکانات حداقلی در آن باید اهمیت زیادی برای مسئولان کشورها داشته باشد تا همانطور که در دنیا مرسوم است، ترمینال پروازهای خارجی را مانند ویترینی جذاب درست کنند تا فرهنگ، توان مدیریتی در ارایه انواع خدمات فرودگاهی، ظرفیتهای گردشگری و کشور خود را به رخ توریستها بکشد اما نارسایی های موجود نشان می دهد که تاکنون در تحقق این امر ناموفق بوده ایم.
جدا از دوری مسافت تهران تا فرودگاه امام، نامناسب بودن و کمبود جا در پارکینگ های خودرو این فرودگاه برای مسافران مشکلات زیادی را برای بدرقه و استقبال کنندگان بوجود آورده که بعضا مسافران را از سفر دوباره پشیمان می کند.
موضوع دیگر که کمتر مورد توجه می باشد این است که متاسفانه چون مسوولان عالیرتبه و نمایندگان مجلس معمولا در فرودگاهها مسیر خود را از مردم عادی جدا کرده و از قسمتهای تشریفات تردد میکنند، از کمبود امکانات و روند ورود و خروج مسافران اطلاع ندارند لذا از نزدیک در جریان کاستی ها قرار نگرفته و تلاشی نیز برای رفع آنها نمی کنند.
به هر حال فرودگاهی که برای تردد سالانه ۵ میلیون مسافر آماده شده و هم اکنون بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آن پذیرش و اعزام می شوند فقط دارای پنج توقفگاه خودرو است که پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان ورودی و خروجی در حال تردد از این فرودگاه نیستند.
تردد از پارکینگ شماره یک این فرودگاه که مسافران باید بتوانند پس از پیاده شدن از خودرو با بهره گیری از آسانسورها و راه پله ها خود و وسایل سفر را به سالن اصلی برای سفر انتقال دهند، غیرممکن است زیرا این محل به خاطر پارک بیش از حد خودرو مسافران خروجی تقریبا تعطیل شده و در طول روز کمتر مسافری شانس استفاده از پارکینگ را خواهد داشت.
مسئولان فرودگاه برای پارک خودروهای مسافران اعم از ورودی و خروجی چهار مکان دیگر را در نظر گرفته اند و این در حالی است که مسافران و یا همراهان آنها باید پس از پارک خودروهایشان در فضای باز و بعد از معطلی زیاد به همراه وسایل خود سوار اتوبوس های نامناسب فرودگاهی شوند تا بتوانند خود را به سالن اصلی فرودگاه برسانند.
بعضا اتفاق افتاده که تعدادی از مسافران به علت طولانی شدن زمان حرکت این اتوبوس ها نتوانسته اند به موقع به پروازهای خود برسند به طوری که وقتی برای دریافت کارت پرواز به پذیرش رسیده اند، شاهد بسته شدن آن بوده اند.
فاصله پارکینگ به سالن اصلی این فرودگاه بیش از ۵ کیلومتر است و رانندگان ملزم هستند برای تردد در محوطه این فرودگاه با طی این مسافت طولانی موفق به ورود به سالن اصلی شوند.
حمیدرضا سیدی مدیرکل فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) چندی پیش از تشکیل یک کارگروه بررسی مشکلات این فرودگاه خبر داد و هدف از تشکیل این کارگروه را بررسی نقاط ضعف و رفع مشکلات عدیده این فرودگاه و انتقال آن به مسئولان ذیربط دانست.
وی با اشاره به مشکلات فرودگاه امام(ره) گفت: طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته زیرساخت های این فرودگاه توسعه نیافته و ظرفیت ترمینالی که برای ۴٫۵ میلیون مسافر طراحی و احداث شده٬ امروز به ۷٫۵ میلیون مسافر خدمات ارایه می دهد.
وی اظهار داشت: متاسفانه نه فضای عمومی و نه فضای اختصاصی مورد نیاز ارگان ها و نهادها در این فرودگاه پاسخگو نیست، لذا از پارکینگ خودرو تا فضای سبز ترمینال و حتی پارکینگ هواپیما با مشکل و کمبود مواجه هستیم زیرا طی چند سال گذشته روز بروز به تعداد پروازها اضافه شده و زیرساخت ها نسبت به افزایش پروازها توسعه نیافته است.
سیدی گفت: متاسفانه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)با مشکلات متعددی مواجه شده و به اجبار دولت و وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات آستین بالا زده و به کمک فرودگاه آمده اند که با پیگیرهایی که در حال انجام است امیدواریم با همت تمام مسئولان این امر٬ به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.
وی اظهار داشت: در بخش پارکینگ، راه های مواصلاتی به فرودگاه، بخش های مختلف ترمینال مسافری اعم از بارانداز، چکین، ترانزیت، گمرک و دیگر فضاهای مورد نیاز مشکلات زیادی وجود دارد که امیدواریم با تشکیل این کارگروه موفق به سامان دادن آنها شویم.
فعالیت این فرودگاه رسما در سال ۸۴ آغاز شد و هم اکنون ۴۰ شرکت داخلی و خارجی روزانه بیش از ۲۰۰ پرواز رفت و برگشت خارجی از طریق این فرودگاه انجام می دهند و دوری پارکینگ و نبود سقف، کمبود مراکز خرید مناسب و رستوران از عمده مشکلات مسافران در این فرودگاه است.
حسین آقامحمدی که در پایانه مسافری این فرودگاه منتظر سوار شدن به هواپیما برای عزیمت به نجف اشرف بود به خبرنگار ایرنا، گفت: به علت مسافت طولانی ۲ هتل موجود در محوطه این فرودگاه با ترمینال اصلی، تردد مسافران در این مسیر عملا امکانپذیر نیست، زیرا همه مسافران با خودرو خود به فرودگاه تردد نمی کنند، بلکه باید با تاکسی و ون به این فرودگاه رفت و آمد کنند.
مهدی محمدزاده نیز گفت: پس از آنکه مسافران وارد پارکینگ ها می شوند حرکت اتوبوس ها به طرف سالن فرودگاه معطلی زیادی دارد و این وسایط نیز بخاطر پر شدن زمان زیادی طول می کشد تا حرکت کنند و این امر نیز باعث می شود مسافران در زیر آفتاب به همراه وسایل بسیار معطل شوند. دوری پارکینگ ها از سالن های اصلی نیز باعث می شود که مسافران از پیاده روی به سمت پایانه اصلی منصرف شوند.
مشکل زمانی در این فرودگاه به اوج خود می رسد که مسافران پس از پیاده شدن از هواپیما با وسایل همراه خود باید در بیرون از سالن باز منتظر اتوبوس بمانند تا بار دیگر به طرف پارکینگ ها حرکت کنند تا پس از سوار شدن به خودرو به طرف تهران حرکت کنند، زیرا پیدا کردن خودرو در پارکینگ های فاقد شماره و روشنایی کافی زحمت زیادی را به مسافران از سفر برگشته تحمیل می کند.
یکی دیگر از مسافران از صف های طولانی بازرسی در این فرودگاه انتقاد کرد و گفت: پس از آنکه مسافران با مشقت و مشکلات زیادی خود را به سالن می رسانند تازه با صف های طولانی بازرسی مواجه می شوند که بعضا شاهد بدرفتاری های ماموران در این صف ها هستیم.
یکی دیگر از مسافرانی که از بارسلون وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شده بود به خبرنگار ایرنا، گفت: برخورد مناسب با مسافران یکی از اصول رسیدگی به امور آنهاست لذا اگر مسئولی با مسافران بدرفتاری کند همه تلاش های مسئولان و دست اندرکاران در این فرودگاه زیر سوال می رود.
حسین فلاح گفت: برای انجام مسافرت های خارجی همواره مجبور به رفت و آمد به این فرودگاه هستم و در برخی از موارد شاهد برخورد نامناسب ماموران با مسافران بوده ام در حالی که همه ماموران انتظامی و فرودگاهی باید با احترام با مسافران رفتار کنند.
یوسف مرکب ساز گفت: باید برای کاهش صف های بازرسی در این فرودگاه فکری شود، زیرا صف های طولانی واقعا مسافران را پیش از آغاز سفر بسیار اذیت می کند، زیرا ایستادن طولانی مدت در این صف ها، مسافران را بسیار آزار می دهد.
در تمام فرودگاه های جهان به عنوان گذر مسافران خارجی زییابی محوطه، زمین های اطراف و ورودی های آن بسیار اهمیت دارد و توسعه فضای سبز اطراف فرودگاه امام باید مورد توجه جدی دست اندرکاران قرار گیرد، زیرا مسافران هنگام فرود هواپیما در این فرودگاه جز بیابان چیز دیگر را مشاهده نمی کنند.
وضعیت سرویس های بهداشتی، تمیز نبودن آسانسورها و صف های بلند مقابل آن، نامناسب بودن پارکینگ ها و اتوبوس ها، نبود امکانات مناسب برای استراحت مسافران خسته و صف های طولانی در گیت بازرسی، بلیت و گمرک از دیگر مشکلات فرودگاه امام است که این کارگروه باید برای رفع این مشکلات راهکارهای فوری ارایه دهد تا مردم بیش از این در فرودگاه امام مشکل نداشته باشند.
لازم است در طرح های توسعه ای این فرودگاه به احداث تمام زیرساخت های مورد نیاز تسهیل تردد مسافران بیش از پیش توجه شود تا همه مسافرانی که وارد ایران می شوند و یا کشور را ترک می کنند با خاطره خوبی سفر خود را به ایران انجام دهند.
استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در تکمیل زیرساخت های مورد نیاز فرودگاهی در این فرودگاه بسیاری از مشکلات آن را برطرف می کند تا مسئولان و دست اندرکاران بدون اتکا به منابع دولتی به سرعت بتوانند مشکلات مردم را در این فرودگاه برطرف کنند.
نظر شما: