محمدرضا خوشنویسان گفت: وقتی درباره مسیرهای داخلی صحبت می کنیم تنها با یک تعریف کلان مسیر داخلی نمی توانیم نیاز به هواپیما برای مسیرهای داخل کشور را تدوین و تعریف کنیم، با توجه به حجم ترافیک مسیرهای داخلی، ارتفاع فرودگاه مبدا و مقصد و طول مدت زمان پروازها و تقاضای موجود در بازار انواع و اقسام مدل های هواپیما برای ورود به ناوگان هوایی کشورمان مطرح می شود.
وی افزود: اگر سقف حداکثری را برای پروازهای داخلی در نظر بگیریم که طول مدت زمان پرواز برای مسیرهای داخلی کمتر از ۲ ساعت است، یقینا برای این مسیرها باید هواپیمای مناسب با همین مختصات و مشخصات تعریف کنیم که برای پروازهای داخلی رنج هواپیماهای بویینگ ۹۰۰/۷۳۷ و ۸۰۰/۷۳۷ و در رنج ایرباس تایپ های ایرباس ۳۱۹، ۳۲۰ و ۳۲۱ از هواپیماهای مناسبی برای سقف مدت زمان پروازهای داخلی هستند.
خوشنویسان با بیان اینکه تمام مدل های هواپیمایی مناسب خطوط داخلی ایران نیستند، گفت: هواپیماهای ایرباس مدل ۳۳۰ و ۳۴۰ و بویینگ های ۷۸۷ و ۷۷۷ هواپیماهای بزرگتری هستند و با توجه به مختصات فنی این تایپ هواپیماها نمی توانیم حداکثر بهره وری را از آنها داشته باشیم. استفاده از هواپیماهای دوربرد عملا برای مسیرهای داخلی به صرفه نیست و این هواپیماها هزینه های سرسام آوری را صرف هر بار نشست و برخاست می کنند بنابراین استفاده از این مدل هواپیما برای مسیرهای داخلی اصلا توصیه نمی شود.
خوشنویسان ادامه داد: در سطح پایین تر از نیاز خطوط هوایی داخلی کشور به نیاز منطقه ای و بین استانی می رسیم، در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی مطالعات سنگینی در حوزه نیازهای منطقه ای و بین استانی به انواع تایپ های هواپیمایی در دست بررسی است که آیا نیازی که در خطوط هوایی منطقه ای وجود دارد باید با همان هواپیماهای مسیرهای داخلی پوشش داده شود یا اینکه باید مدل هواپیماها برای خطوط منطقه ای تغییر کند. نتیجه ای که به دست آمده این است که نیازهای منطقه ای باید با هواپیماهای کوتاه برد و با ظرفیت کمتر پوشش داده شود البته این طرح هنوز در دست بررسی است.
معاون بازرگانی ایران ایر گفت: کارخانه های متفاوتی در دنیا در حوزه تولید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت پایین فعال هستند از جمله کارخانه ها و شرکت های کانادایی و برزیلی که می توانند هواپیماهایی با برد کوتاه و ظرفیت محدود تر برای پوشش مسیرهای منطقه ای عرضه کنند.
خوشنویسان در پاسخ به اینکه گفته می شود هواپیمای مد نظر وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با شرکت های فرانسوی در حاشیه نمایشگاه هوایی در فرانسه فالکن است، اظهار کرد: در جریان جزییات مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با شرکت های فرانسوی قرار ندارم اما هواپیماهای فالکن از مدل هواپیماهایی هستند که برای پرواز در مسیرهای منطقه ای مطرح هستند. کنسرسیوم ایرباس یکی از کمپانی های اروپایی تولیدکننده هواپیما است که فرانسه هم در عضویت این کنسرسیوم قرار دارد و بیس این شرکت در فرانسه است.
معاون بازرگانی ایران ایر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای ورود ناوگان جدید به ایران ایر در دستور کار دارید، گفت: معتقدم زمان صحبت از ورود هواپیماهای جدید به ناوگان کشور هنوز زود است و قضاوت هایی هم که در این باره می شود نمی تواند قضاوت درستی باشد.
خوشنویسان درباره نحوه خرید هواپیما و تامین هزینه قراردادهای خرید در ایرلاین ها، گفت: هیچ ایرلاینی نه در ایران و نه در دنیا به هیچ عنوان با نقدینگی شرکت اقدام به خرید هواپیما نمی کند و در ایران هم تاکنون در ایرلاین ها هیچ هواپیمایی با نقدینگی ایرلاین خریداری نشده است. در تمام دنیا ایرلاین ها با اتکا به فاینانس ها و منابع ملی دولت ها نسبت به خرید هواپیما اقدام می کنند.
سلام صحبت از مذاکره با روسیه است ولی نوع هواپیماهای که ایشون فرمودند همه ساخت اروپا..یا مشترک اروپا و امریکاست..دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس…..اخرش همون هواپیماهائی میاد که پسوندشون …اوف…یا …لوف..از این دست برای سفرهای داخلی خریداری میشه…اگر این اقایون ر ازاد بگذارید احتمالا واسه خرید چهارپا رو ترجیح میدن که با سیستمش هم اشناترند